Als je kind beduidend meer moeite heeft met verstaanbaar spreken, woorden kunnen oproepen, in grammaticale zinnen kunnen spreken en/of met het begrijpen van taal dan leeftijdsgenootjes, terwijl het nonverbale informatie (zonder woorden) goed lijkt te begrijpen, dan is er mogelijk sprake van een spraak- of taal(ontwikkelings)stoornis. Een taal- en/of spraak(ontwikkelings)stoornis kan samenhangen met ontwikkelingsproblematiek die voor het eerste levensjaar is ontstaan.
Een spraak- of taal(ontwikkelings)stoornis heeft grote invloed op het dagelijks leven van een kind. Op school wordt veel lesstof met gesproken of geschreven taal ingeleid en worden vaak verbale reacties van een kind gevraagd. Ook voor familie, vriend(innet)jes en andere contacten leiden beperkingen in het zich verbaal duidelijk kunnen maken vaak tot vragen en lastige situaties.
Wanneer wordt vermoed dat een kind taal-, spraak- en daardoor communicatieproblemen ervaart, eventueel in samenhang met andere ontwikkelingsproblematiek, is onderzoek en advies van het Spraak-, Taalexpertiseteam zinvol. Vragen van ouders, interne of externe verwijzers en behandelaren staan binnen het onderzoek centraal.
Vragen die vaak worden gehoord zijn: “Waarom is mijn kind zo slecht verstaanbaar en waarom is de problematiek zo ‘hardnekkig’, “Wat zijn de gevolgen van deze spraak- en/of taalproblemen voor de toekomst van mijn kind?”, “Waarom kan mijn kind het ene moment een woord uitspreken, en lukt dat het andere moment niet meer?” “Hoe kan het dat mijn kind opdrachten niet uitvoert ondanks dat het wel met aandacht naar mij luistert?”, “Waarom zien we onvoldoende effect van de logopedische begeleiding terwijl we al geruime tijd oefenen?”
Naast diagnostiek, advisering en behandeling wordt door het Spraak-, Taalexpertiseteam een bijdrage geleverd aan wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op verbetering en ontwikkeling van innovatieve behandelmethodieken voor kinderen met spraakmotorische problematiek.