Direct naar de content Direct naar de footer

Algemene ontwikkelingsachterstand

De oorzaak van een algemene ontwikkelingsachterstand of retardatie is vaak onbekend. Wel is duidelijk dat kinderen zich langzamer ontwikkelen dan hun leeftijdgenoten.

Scroll naar

    Vaak valt vertraging in de motorische ontwikkeling het eerst op. Later blijken praten, begrijpen, spelen en leren zich langzamer of anders te ontwikkelen.

    Medische informatie

    Bij een ontwikkelingsachterstand ontwikkelt je kind zich minder snel dan leeftijdsgenoten. Bij ontwikkeling kun je denken aan:

    • motoriek (bewegen)
    • taal en spreken
    • cognitie (denkvermogen)
    • gedrag/sociaal-emotioneel

    Als je kind zich minder snel ontwikkelt op 2 of meer van deze gebieden, dan spreken we van een algemene ontwikkelingsachterstand. 

    Is revalidatie zinvol?

    Revalidatie is bij een algemene ontwikkelingsachterstand eigenlijk altijd zinvol. Als je kind een algemene ontwikkelingsachterstand heeft, is het belangrijk te achterhalen wat zijn of haar capaciteiten en mogelijkheden zijn. Het doel van de revalidatie is om je kind zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Wat we doen is afhankelijk van jullie vragen, de ernst van de achterstand, de leeftijd van je kind en de aan- of afwezigheid van een diagnose.

    Behandeling bij Rijndam

    Bij Rijndam zoeken we naar verrassende oplossingen. We zetten situaties altijd in nieuwe perspectieven. Dat helpt ons met het vinden van nieuwe mogelijkheden en het op maat maken van onze zorg. Ons motto is: VerBaas Jezelf! Verbazing laat zien dat je kind meer kan dan hij of zij eigenlijk dacht. Dat je kind (weer) Baas kan zijn over zijn of haar eigen leven.

    We werken met een multidisciplinair team. Dit betekent dat onze fysotherapeuten, ergotherapeuten, psychologen en maatschappelijk werkers allemaal samen werken - onder leiding van een revalidatiearts - om het maximaal haalbare uit je kind te halen. We stemmen de revalidatie altijd zo goed mogelijk af op het onderwijs van je kind. Lees hieronder meer over onze aanpak.

    Als je kind een algemene ontwikkelingsachterstand heeft, of het is nog niet duidelijk wat je kind heeft, is het belangrijk te achterhalen wat zijn of haar capaciteiten en mogelijkheden zijn. Het doel van de revalidatie is om je kind zo optimaal mogelijk te laten functioneren. Wat er nodig of mogelijk is, hangt af van de vragen die jij als ouder hebt, maar ook van de leeftijd van je kind, de ernst van de achterstand van je kind en de aan- of afwezigheid van een diagnose.
    Om in te kunnen schatten hoe Rijndam de beste zorg voor je kind kan inzetten,  wordt een Peuter Focus Poli traject doorlopen. Je kind wordt in twee afspraken geobserveerd door een team van specialisten. Hierna krijg je een terugkoppeling van de revalidatiearts.Samen met de revalidatiearts wordt besloten welke zorg op dit moment het beste bij jou en je kind aansluit. 

    Kinderen van 0 tot 4 jaar

    Er bestaan in grote lijnen vier soorten behandelingen: 

    We hebben poliklinische behandelingen. Hierbij kom je met je kind voor een of meerdere behandelingen per week of periode naar het revalidatiecentrum toe. De afspraken duren vaak 30 minuten per keer of soms 60 minuten. Voorbeelden hiervan zijn; fysiotherapie, logopedie, ergotherapie, maatschappelijk werk.

    We hebben expertise behandelingen. Dit is een kort intensief behandelprogramma. Meerdere therapeuten zijn hierbij betrokken. Zij werken met een vast programma. Voorbeelden hiervan zijn; CIMT (hand revalidatieprogramma), EAT (eet programma), COCP traject (programma gericht op het inzetten van ondersteunende communicatie).

    Ouder & Kind groepen. Groepen waarbij ouders en kind samen wekelijks gezien worden. Er bestaan zwem groepjes en een ander voorbeeld is de Woezel & Pip. Bij de Woezel en Pip groep zijn ouders wekelijks bij Rijndam en gaan we in gesprek over thema’s zoals het stimuleren van de motoriek, aanvragen van voorzieningen of hoe het is om een kindje te hebben waarbij de ontwikkeling anders verloopt dan verwacht.

    Van 2 tot 4 jaar kan gekozen worden voor de therapeutische peutergroep. Dit is een behandelvorm waarbij je kind 2 dagdelen op Rijndam is en dat de therapieën in de dagdelen geïntegreerd zijn. Ook kun je een advies krijgen over de keuze voor een speciaal kinderdagcentrum of het eigen kinderdagverblijf of peuterspeelzaal. Tegen de leeftijd van 4 jaar kan er een schooladvies worden gegeven.

    Overzicht behandelaanpak 0 - 4 jaar

    Kinderen van 4 tot 18 jaar

    Als kinderen eenmaal naar school gaan, spelen er vaak andere vragen. Bijvoorbeeld over fietsen, prikkelverwerking en passend onderwijs. Een aantal van deze vragen kunnen we beantwoorden in een kortdurend adviestraject. Voor de meeste kinderen met een ontwikkelingsachterstand geldt dat er minder ondersteuning vanuit kinderrevalidatie nodig is, als de schoolomgeving en de dagbesteding goed aansluiten op de mogelijkheden en behoeften van uw kind. Bij de ondersteuning van je kind werken wij ook samen met de artsen van verstandelijk gehandicapten (ASVZ). Dit omdat zij veel kennis hebben over kinderen en jongeren met een ontwikkelingsachterstand.


    Focuspoli
    Observatie Groep - dreumes (1 - 2 jaar)
    Observatie Groep - peuter (1,5 - 2,5 jaar)
    PeuterDreumesFocuspoli
    Spreekuur kinderrevalidatie Maasstadziekenhuis
    Spreekuur kinderrevalidatie Erasmus MC
    Therapeutische peutergroep (2 - 4 jaar)
    Woezel en Pip Groep
    ZigZagPoli
    CP op school (ouders)
    CP voor dummies (leerkracht regulier)
    Mini CIMT
    Ouderinstructiegroep "Tips en tricks voor 2"
    Spasticiteitsspreekuur

    Aanbod 4 - 18 jaar

    Focuspoli
    Zigzagpoli

    Wat er nodig of mogelijk is, hangt helemaal af van de vragen die jij als ouder hebt.

    Na de revalidatie

    Na afronden van een behandeltraject blijft je revalidatiearts het aanspreekpunt om jou en je kind te begeleiden in zijn of haar verdere ontwikkeling. Zo kan er in de toekomst van je kind ook ingespeeld worden op vragen van jou, je kind of bijvoorbeeld school.

    Samenwerking en advies

    Om de juiste zorg te bieden werken wij samen met diverse (zorg)organisaties, zoals GGZ instanties en organisaties voor ambulante begeleiding. We geven advies aan eerstelijnspraktijken. (bijvoorbeeld kinderfysiotherapiepraktijken) en bieden schoolondersteuning binnen het speciaal onderwijs.