Direct naar de content Direct naar de footer

Internationale dag van het onderwijs: naar school tijdens je revalidatie

Geplaatst op 24-01-2024

Het is niet voor iedereen vanzelfsprekend om elke dag naar school te gaan. Zeker niet voor de kinderen die bij Rijndam in de kliniek verblijven. Op de internationale dag van het onderwijs vertelt Yolanda, leerkracht op school in onze kliniek hoe het is om naar school te gaan als je bij Rijndam revalideert. 
In de kliniek van Rijndam verblijven, op de kinderafdeling, kinderen die voor langere tijd revalideren. Bijvoorbeeld omdat ze letsel hebben opgelopen, revalideren na een operatie, of ze hebben chronische pijn en/of vermoeidheidsklachten. Voor de kinderen is het heel fijn als ze tijdens hun verblijf in Rijndam het schoolwerk zo goed mogelijk bij kunnen houden. Het is een bijzondere school waar Yolande drie dagen per week lesgeeft,  dit doet ze samen met haar collega Robin, beiden zijn ze werkzaam voor BOOR.
 

'Het is natuurlijk geen normale school, zoals de kinderen gewend zijn. We hebben een klaslokaal in de kliniek waar de kinderen doordeweeks elke morgen rond 9.00 uur naar toe komen. Het aantal kinderen verschilt, soms zijn het er vier, maar het kunnen er ook tien zijn. Soms starten kinderen met een beperkte schooltijd. Zodra het kan wordt de schooltijd opgebouwd.
Het kan zijn dat het nog niet mogelijk is om deel te nemen aan de les, maar zodra het kan merken we dat kinderen graag komen. Tijdens de lessen is er voor elk kind ruimte voor therapie, want dat gaat de hele dag door. We werken samen met het behandelteam en krijgen vaak adviezen om het onderwijs goed vorm te geven. Wij brengen het revalidatieteam op de hoogte van onze observatie met betrekking tot de ontwikkeling van de leerlingen.   

 

Lesprogramma op maat

We hebben geen vast programma, voor elk kind is het anders. In onze klas zitten kinderen tussen de 4 en 18 jaar. Het niveau is van groep 1 basisonderwijs tot en met MBO 4 niveau. Het klaslokaal is zo ingericht dat elk kind een eigen plekje heeft met een aanpasbaar bureau. Ook heeft ieder kind een eigen vakje met materiaal dat is afgestemd met de school van het kind. Zodra een kind is opgenomen wordt er door ons contact gezocht met de leerkracht. De lijnen zijn heel kort en we kunnen vaak snel over lesmateriaal beschikken, zodat het kind de juiste lessen kan volgen.
Soms geven we echt les, maar een groot deel van ons werk bestaat uit het begeleiden van leerlingen om het schoolwerk op een goede manier op te pakken.

 

Verbinding tussen kinderen

We merken dat het heel belangrijk is voor de kinderen om lessen te kunnen volgen en bij te blijven bij hun leeftijdsgenootjes. Daarnaast vinden de kinderen het leuk om in een groep te zijn. Je ziet in de klas verbinding ontstaan tussen de kinderen; ze helpen elkaar en hebben steun aan elkaar, dat is heel mooi om te zien.

De kinderen die hier verblijven zijn vaak voor langere tijd weg van hun eigen school. Het is fijn dat we door middel van dit onderwijs de drempel kan kunnen verlagen om weer terug te gaan naar de eigen school van het kind. In het begin is de begeleiding intensief en hoe verder je in het proces bent, laat je steeds meer los.
Voor mij is het grootste compliment als een kind zegt: ’Ik vind het gezellig hier, maar ik wil eigenlijk weer terug naar mijn eigen school’.