Het invullen van vragenlijsten leidt tot betere zorgervaringen
Rijndam vraagt patiënten vaker voorafgaand, of tijdens het behandeltraject om vragenlijsten in te vullen. Bijvoorbeeld over hun algemene gezondheid of specifieke klachten. Ook worden er metingen afgenomen. Met de uitkomsten kan de revalidatiearts de behandeling afstemmen op de persoonlijke wensen van de patiënt. Daarnaast wil Rijndam met de uitkomstinformatie haar zorgverlening verder verbeteren. Dit noemen we uitkomstgerichte zorg.
Behandeling geloofwaardiger
Rijndam onderzocht in samenwerking met onder andere het Erasmus MC hoe patiënten en behandelaren kijken naar de toepassing van uitkomstgerichte zorg. Dat blijkt opvallend positief te zijn. Patiënten bij wie vragenlijsten en/of metingen zijn verricht , waarderen de zorg beter. Ze geven een hogere score aan de deskundigheid van de zorgverlener, hebben het gevoel dat ze meer samen hebben kunnen beslissen over de behandeling, vinden dat de voor- en nadelen van de behandeling beter zijn uitgelegd en vinden hun behandeling geloofwaardiger.
Niet durven zeggen
Ook behandelaren zijn enthousiast. Ze gebruiken de uitkomstinformatie als startpunt voor een doelgericht diepgaand gesprek met de patiënt. Het valt ook op dat patiënten in de vragenlijsten regelmatig onderwerpen aankaarten die ze niet in een gesprek durven te zeggen.
Patiëntenvoorlichting
Bij Rijndam krijgen patiënten steeds vaker vragenlijsten toegestuurd.
We vinden het belangrijk om uit te leggen wat we met deze informatie doen en waarvoor deze gebruikt wordt, daarom hebben we een animatie gemaakt.
Ook hebben we een overzicht met tips voor patiënten gemaakt.